Як навчити дитину програвати з гідністю

12
  • програш чи поразка?
  • граємо в доміно, шахи, догоняшки. Тренуємо маленького стратега
  • ігри, засновані на випадковості. Що таке не щастить, і як з цим боротися
  • поразка. Те, що нас не вбиває
  • багато програвати-шкідливо!

хотілося б весь час бути переможцем, але, на жаль, це рідко кому вдається – у всякому разі, нам такі люди невідомі. Та й, поклавши руку на серце, чи варто? адже поразка – це не просто невдача, це важливий життєвий урок, перший крок до майбутніх перемог. Залишилося тільки навчити дитину користуватися всіма перевагами цієї сумної події!

Програш чи поразка?

Насправді питання глибше, ніж здається на перший погляд. Так, ми часто вживаємо ці слова як синоніми, але, якщо задуматися,

” “програш” -це частина гри, чогось несерйозного, затіяного для розваги. Неважливо, хто виграв, головне-що всі весело провели час, правда? у той час як поразка – це підсумок битви, де був принципово важливий результат.

Тепер зміниться якщо не все життя, то, у всякому разі, значна її частина – і зовсім не так, як планували.

Так що точна реакція батька повинна слідувати відразу за пропозицією ” пограти в цікаву гру», а зовсім не коли дитина неадекватно сприйме її підсумки. Якщо ви починаєте грати з малюком, обов’язково зверніть його увагу на те, що суть того, що відбувається в процесі, що весело і цікаво пересувати фішки на ігровому полі, або наздоганяти один одного, або спритно ховатися.

Граємо в доміно, шахи, догоняшки. Тренуємо маленького стратега

Отже, в першу чергу розглянемо ігри, які сприяють розвитку дитини. Якщо малюк програє, постарайтеся якомога швидше переключити його увагу з факту програшу на оволодіння переможними прийомами.

порадійте вдалому ходу ,розумному рішенню (навіть якщо вони не привели до потрібного результату-це дуже важливо!) і підкажіть новий, невідомий дитині хід.

Часто ми думаємо, що це працює тільки з інтелектуальними іграми, наприклад з шахами. Насправді це правило поширюється майже на всі види фізичної активності.

Чому дитина вчиться?

малюк вчиться тому, що результат залежить тільки від його зусиль, і можна планомірно розвиватися, домагаючись все кращих показників.

Ігри, засновані на випадковості. Що таке не щастить, і як з цим боротися

Найпростіші карткові ігри, ігри, засновані на кидках кубика – тут вже потрібно бути справжнім шулером, щоб обіграти його величність випадок. І не треба цього робити! під час гри намагайтеся забезпечити відповідну атмосферу: легку, жартівливу, невимушену. Частіше звертайте увагу дитини на якісь смішні моменти, які виникають на ігровому полі: фішки «штовхаються» на одній клітці, «наздоганяють» один одного з жартівливими погрозами, «відпочивають», пропускаючи хід… А ось на виграші або програші акцент робити не потрібно, просто хтось першим дістався до фінішу.

якщо дитина все одно занадто близько до серця приймає програш, допоможіть йому абстрагуватися від фішки, якою він управляє. Не “ти відстаєш«, а»фіолетова фішка пропускає три ходи”. Не “я виграю«, а»жовтої фішці сьогодні щастить”!

Чому дитина вчиться?

дуже важливої речі він вчиться! вже точно не менш важливою, ніж знання шахових правил: не все і не завжди залежить від нас, не завжди програш – це наша вина, а виграш – наша заслуга. Буває вдалий і невдалий збіг обставин, і потрібно спокійно приймати як перше, так і останнє.

знаєте афористичну молитву:” господи, дай мені спокою прийняти те, чого я не можу змінити, дай мені мужність змінити те, що я змінити можу, і дай мені мудрість відрізнити одне від іншого”? ну так ось, два типи ігор саме цьому дитину і вчать!

Поразка. Те, що нас не вбиває

Гра і є гра – вона закінчиться і той, хто поставив шах, і той, хто не зумів на нього відповісти, знову стануть друзями і почнуть нову партію. Зовсім інша справа, якщо на кону … Ну, нехай не корона, але спортивний розряд, поїздка на змагання, прийом в музичну школу. Словом, коли підсумок важливий,а поразка-принципово?

не варто запевняти, що подія – не настільки вже й важливо. Навпаки, варто підкреслити важливість того, що відбувається, показати, що ви теж засмучені, переживаєте, вболіваєте за дитину. Поразку, на відміну від програшу, потрібно пережити. Засмучуватися (і навіть поплакати) дозволяється!

Чим важливі батьки в цій ситуації? крім того, що вони демонструють настільки важливе для дитини абсолютне прийняття (ми любимо тебе дуже сильно, незалежно від того, програв ти або виграв), вони повинні показати «світло в кінці тунелю», відвернути від програшу і відкрити перспективу, де, безсумнівно, будуть численні перемоги. Так, ти програв, але…

  • як швидко ти біг! всі були здивовані і захоплені, і твої друзі, і твій тренер. Так, ти програв, але якщо ти і далі будеш так покращувати результати, то наступного разу неодмінно виграєш!
  • так, на цій конференції всі суперники набагато досвідченіші за тебе, але твоя робота була непогана. Тепер ти знаєш, як її покращити, і на районному фестивалі вона точно візьме перший приз!
  • що ж, шкода, що ти не потрапив на московський чемпіонат, але зараз для тебе буде набагато корисніше з’їздити на змагання в томську.

Це не кінець світу, а просто чергова щабель, до того ж ведуча вгору, а не вниз – ось що потрібно донести в цей момент до дитини.

Чому дитина вчиться?

планування: ставити далекі цілі і слідувати по обраному шляху, який, до того ж, зовсім не пряма – «найкоротша відстань між двома точками», а особлива дорога, яка підходить тільки йому одному.

Багато програвати-шкідливо!

Програш-це урок, це тренування, це досвід … Але, не будемо лукавити, – досвід негативний.

Кожен програш-це мікроскопічна крапля в чашу нашої невпевненості в собі, це чергова порція непродуктивних сумнівів, це просто невдача. У гомеопатичних дозах все це корисно: немає кращого способу розвинути розумну обережність, ніж розбита коліно. Але дитина, яка» розбиває коліна ” кожен день, врешті-решт, буде боятися ходити!

Тому організуйте дитині достатню кількість перемог (поразки знайдуть його самі), щоб він не втратив смак до змагань як таким. Оптимальна пропорція перемог / поразок для кожної дитини своя, але перемог повинно бути більше – це загальне правило.