З 1 вересня діти з ОВЗ будуть навчатися у звичайних школах.

268




Починаючи з цього року діти із особливими потребами навчатимуться у звичайних класах разом зі своїми однолітками. Думки про те, добре це чи погано, досі розходяться.

За законом «Про освіту» до 1 вересня 2016 року поняття спеціальна (корекційна) загальноосвітня школа зникне. Про це свідчить стаття 108 пункт 5: «Найменування та статути освітніх установ підлягають приведенню у відповідність з цим законом не пізніше 1 січня 2016 року з урахуванням наступного: 1) спеціальні (корекційні) освітні установи для учнів, вихованців з обмеженими можливостями здоров’я повинні перейменуватися в загальноосвітні організації…»

Замість цього вводиться поняття «інклюзивна освіта», яке в законі пояснюють так: «…забезпечення рівного доступу до освіти для всіх учнів з урахуванням різноманітності особливих освітніх потреб та індивідуальних можливостей».

Artemis D Efes, дефектолог-олигофренопедагог прокоментувала дану ситуацію:

«Вважаю, що концепція містить низку прогресивних моментів. Зокрема, в число категорій дітей з ОВЗ включені діти з аутизмом (чого раніше не було, як і не було спеціальних програм для таких дітей). Прописані стандарти інклюзії, введена детальна класифікація дітей з ОВЗ.

Однак, я вважаю, що концепція потребує деяких додатках.

1. Необхідно ввести додаткові категорії і розширити вже існуючі. Є ряд дітей, які не потрапляють ні під одну із зазначених категорій, але тим не менш, потребують створення особливих умов для навчання.

1.1. Потрібно ввести категорію: діти з ослабленим здоров’ям, які потребують щадних умовах навчання. Скажімо, дитина з кардіологічними проблемами дуже потребує спрощених умовах, присутності лікаря в школі, заміні звичайної фізкультури на лікувальну і т. д. Але масова школа не надає такої можливості. Зараз такі діти найчастіше навчаються вдома, і це не зовсім правильно. Якщо ж відштовхуватися від з перелічених категорій, то надалі такі діти можуть бути позбавлені і надомної допомоги. Є діти, яким потрібен особливий режим харчування, і через це вони не можуть відвідувати масову школу. Є діти, які регулярно приймають ліки, і це повинен робити лікар.

1.2. Категорію “затримка психічного розвитку” слід розширити: “діти з затримкою та іншими порушеннями психічного розвитку, а також з особливостями нервової системи, що перешкоджають навчанню”. У мене молодший дитина має діагноз – астено-невротичний синдром. Він в змозі освоїти програму підвищеної складності, але йому потрібні спеціальні умови – невелика кількість учнів у класі, психологічна підтримка, адаптовані варіанти фізкультури. Але він не потрапляє в жодну з перерахованих категорій. Є діти з СДУГ, яким теж потрібен особливий підхід, але вони не потрапляють ні в одну з категорій.

1.3. Окремо ввести категорію – діти з психіатричними захворюваннями. На жаль, такі діагнози, як шизофренія, біполярні розлади та ін. часом дітей не минуть. І цим дітям потрібна психіатрична допомога.

2. У концепції не порушений такий момент, як кількість учнів у класі. А це принципово важливий момент. Більшість дітей з ОВЗ не можна навчати в класах по 30 чоловік. Потрібно для кожного варіанту прописати кількість учнів. Детальніше про це напишу в наступному пункті.

3. Варіанти стандартів необхідно розширити. Стандарт А, наприклад, повинен бути реалізований в 3 варіантах.

Варіант А-1 – передбачає навчання у звичайній загальноосвітній школі з наповнюваністю класів близько 30 осіб, при цьому дитині надається допомога в рамках можливостей школи.

Варіант А-2 – передбачає навчання в масовій школі при створенні щадною освітньої середовища. Насамперед повинна бути мала кількість класів – 15-20 чоловік, розширений штат фахівців – психологів, дефектологів, фахівців з ЛФК, лікарів.

Варіант А-3 передбачає наявність класів корекції або компенсації у загальноосвітніх закладах. У таких класах можуть навчатися діти з схожими, так і з різними обмеженнями, якщо програма дозволяє “охопити” дітей з різними видами порушень. Терміни можуть бути як звичайними, так і пролонгованими, в залежності від специфіки класу. Зокрема, у таких класах можуть навчатися діти з медичними зумовленими поведінковими порушеннями, які в змозі освоїти шкільну програму. Кількість класів – до 15 чоловік (в залежності від специфіки), класів з дітьми з проблемною поведінкою – до 10 осіб.

Додати стандарт Стандарт Е – варіанти надомного навчання у звичайних і корекційних школах, наявність спеціальних шкіл домашнього навчання. При цьому повинні бути передбачені форми надомного навчання, які дозволяють учням частково присутнім на уроках».

Посилання по темі:

Безкоштовні заняття англійською мовою для дітей на Экомаркете

попередня статтяТакого ви ще не їли! Три рецепта хмільних страв.
наступна статтяПрості рецепти на новий рік 2019