5 кращих способів швидко вивчити вірш з дитиною

16

Вірші-ідеальні “помічники” для розвитку мови, пам’яті, кругозору і художнього смаку дитини. Але і тут не все так просто: чому то одні діти вчать вірші швидко і з задоволенням, а для інших це ціла проблема. Як не дивно все залежить від віку, особливостей розвитку мови, темпераменту та інших факторів.

Джерело: instagram @idei_detyam_ch

Психологи стверджують, що дитина легко запам’ятає рядки з нехитрого вірша, якщо покличе на допомогу образне мислення і асоціативну пам’ять. Звучить нелегко? ми розповімо, як швидко вивчити вірш за допомогою простих методик. Великий плюс в тому, що вірші, вивчені таким чином запам’ятовуються надовго!

Правила навчання

Найсприятливіший вік для цілеспрямованого розучування віршів – це 4-5 років, коли пам’ять розвивається дуже швидко. Саме в цьому віці діти починають усвідомлено запам’ятовувати тексти напам’ять.

Є кілька правил, щоб швидко вивчити вірш і не відбити у дитини полювання. При підборі віршів важливо враховувати вік дитини і його літературний смак, а саме які твори більше подобаються малюкові.

Якщо ж бажання немає, нехай зачароване вірш буде паролем від чарівного скриньки з сюрпризом! краще звичайно вибирати класиків.

Вперше, коли дитина чує вірш воно повинно справити на нього сильне враження, для цього потрібно читати емоційно і з виразом, іноді навіть з інтригою, тому краще знати цей твір напам’ять.

Джерело: instagram @malenkaya_chitayka

слуховий спосіб

Це спосіб частіше за інших використовується і допомагає легко вивчити вірш. Ідеальний він для дітей з аудіальної (звуковий) пам’яттю.

  1. читаєте вірш, а дитину попередньо просите включити свій «магнітофончик» для запису.
  2. потім разом повторюєте якийсь уривок-вибирайте 2-3 рядки, які будуть об’єднані римою. У дитини саме на риму буде слухомовна опора.
  3. після дитина сама промовляє.
  4. потім промовляєте цей уривок ви.

Пантоміма в допомогу!

Ви напевно звертали увагу, що діти дуже люблять зображати тварин, їх звички. Часто можна побачити, як хлопчики зображують відважних героїв, а дівчатка — принцес.

У багатьох забавах, в які дітлахи грають в дитячому садку або в групі раннього розвитку, вони зображують не тільки живі істоти, а й явища природи.

Представляти щось за допомогою рухів дітям подобається. Так давайте використовуємо цю можливість для того, щоб вивчити вірш!

Джерело: instagram @shevchenkokseniya90

Етапи вивчення вірша (або тексту в прозі)

  1. уважно прочитайте текст разом з дитиною.
  2. разом розбийте його на логічні шматки. Якщо дитина мала, то такий уривок повинен включати один рядок, а для більш старших дітей — 2-4 рядки.
  3. виберіть у кожному шматку 1-2 слова, які можна показати. Нехай малюк спочатку сам спробує придумати, як саме він зобразить це слово. Але і допомога дорослого тут цілком допустима.
  4. дорослий розповідає вірш, а дитина показує рухами ключові фрази.
  5. малюк разом з дорослим розповідає вірш, при цьому карапуз зображує рухи.
  6. дитина сама намагається згадати слова і розповісти вірш з мінімальною допомогою дорослого.
  7. дитина намагається продекламувати вірш без рухів.

Наприклад, спробуйте вивчити потешку ” йоржі»:

На ставку-очерети, розплескалися там йоржі.коло-постарше, коло-помладшекруг-зовсім малюки!

  • беремо перший рядок:»на ставку очерети”. Тут можна показати руху руками знизу вгору, як би зображуючи, який очерет високий.
  • “розплескалися там йоржі « – можна показати руху руками, як ніби ними б’ють по воді, а останнє слово» йоржі” зобразити за допомогою розчепірених вгору пальців, показуючи який йорж колючий.
  • “коло постарше…” – це продемонструйте за допомогою рук, з’єднаних в коло: великий-руки круглі, але не сходяться, «молодші» — коло меншого розміру, руки сходяться, «зовсім малюки» — треба обійняти себе і присісти.

Джерело: [email protected]_maker

Коли дитина і дорослий підбирають образи і рухи, відбувається дуже важливий процес: малюк дізнається багато нового. Чи знав він, що очерет-це висока трава? і що йорж колючий? кроха пізнає світ, розширює кругозір. Займіться спільною творчістю, пофантазуйте разом з дитиною, придумуючи руху, і процес заучування вірша стане набагато привабливіше для малюка.

Ця методика підходить для дітей, починаючи з 3 років. Не варто турбуватися, що дитина на святі або на уроці почне показувати всі рухи. Вони збережуться у малюка на рівні підсвідомості і допомагають йому згадати текст в хвилюючою для нього ситуації.

Не вимагайте від карапуза в перший же раз розповісти вірш без запинки. Навіть якщо малюк продовжує забувати слова, відкладіть розучування. Через 2-3 години повторіть 4-7 етапи. На наступний ранок повторіть знову. І так, поки дитина не розповість вірш самостійно і без явних рухів. Відбуваються заминки? нехай ще кілька разів розповість з рухами. Ви можете виявити, що малюк, запинався ввечері, вранці чудово все продекламує. А все завдяки чарівній роботі довготривалої пам’яті!

котушка пам’яті

Даний спосіб більше підходить для дітей-кінестетиків. Їм важливо поєднати запам’ятовування і руховий акт.

  1. беремо товсту нитку або нитку з намистинами. І спочатку ви самі читаєте ритмічно вірш, а дитина ритмічно намотує нитку на пальчик як на уявну «котушку пам’яті» (змотує в клубочок) або нанизує намистини на нитку.
  2. потім ви разом по рядку відтворюєте вірш, поєднуючи з ритмічним намотуванням (нанизуванням) і розмотуванням.
  3. потім ховаємо ручки з ниткою за спину. І відтворюємо вірш, а намотуємо вже нитку або нанизуємо намистини понарошку.

Прості малюнки

Автор цієї методики — л.а. Валуєва дає прості рекомендації, як швидко вивчити вірш. Педагог пропонує закликати на допомогу при запам’ятовуванні віршів будь-якої складності олівець, ручку, фломастери, фарби і папір.

– майже та ж, що і в описаній вище, тільки ключові поняття дитина не показує рухами, а малює.

етапи заучування — ті ж, а на етапі малювання картинок важливо, щоб малюк проявив фантазію, сам вибрав символ, який позначить те чи інше поняття. Якщо дитина не може, дорослий може йому допомогти, не нав’язуючи власної думки.

Варто зауважити, що чим простіше малюнок, тим легше його буде запам’ятати і відтворити. Тому не варто малювати цілі сюжети, обмежтеся простий і зрозумілою картинкою. Якщо у малюка добре розвинене абстрактне мислення, він може намалювати не зовсім зрозумілі вам композиції, що складаються з фігур і ліній. Не варто вимагати конкретизації. Головне – щоб дитина була здатна згадати рядки вірша, спираючись на створені ним образи.

[email protected]

на фінальному етапі запам’ятовування картинки прибираються, але дитина до цього моменту вже настільки запам’ятав власні образи, що вони залишаються у нього в пам’яті і будуть допомагати згадати вірш.

Для прикладу візьмемо все ту ж потешку «йоржі».

На кожен рядок там можна намалювати по зображенню — в залежності від того, наскільки важко дитина запам’ятовує.

  • ставок, наприклад, цілком можна зобразити у вигляді овалу з хвилями всередині, і очерет теж малювати нескладно — довгі вертикальні лінії з мітелками на кінцях. Перша картинка готова.
  • рядок» розплескалися там йоржі ” можна зобразити у вигляді колючого йоржика, від якого летять бризки.
  • інші два рядки намалювати зовсім просто: три поступово зменшуються кола із зображенням рибок — великий, середньої і маленької на кожному з кіл.

Якщо дитина добре запам’ятав слова, тільки намалювавши кола, не варто його додатково змушувати малювати ще й рибок. Цього буде достатньо.дана методика підходить дітям, починаючи з 3 років, але поки дитина не навчиться хоч трохи малювати сам, картинки повинен буде малювати дорослий, радячись з малюком. З 4-4, 5 років дитина може починати малювати зображення самостійно.

Джерело: [email protected]

включаємо логічну пам’ять

Логічна пам’ять-рідкість для дитини дошкільного віку і навіть для молодшого шкільного віку. Але все жТаке трапляється. В даному випадку використовується опора запам’ятовування на смислові зв’язки. Якщо розвивати таку пам’ять, дитині буде легше даватися все навчання.

  1. після першого знайомства з віршем читаємо знову перші рядки. Робимо зупинку і просимо дитину своїми словами розповісти, що було далі.
  2. у певний момент зупиняєте дитину і читаєте ще рядок. І знову просите його продовжити розповідь за віршем.
  3. потім читаєте 1 чотиривірш. Просіть дитину максимально точно відтворити, що розповів автор (словами автора) про подію, явище.

Робіть вибір!

Щоб швидко і легко вивчити вірш з дитиною, із запропонованих методик виберете ту, яка найбільш відповідає темпераменту вашої дитини. Наприклад, методика» пантоміма ” підходить для активних дітей, які більше люблять стрибати, ніж малювати. А методика» малювання ” більше підійде малюкам спокійніше.

Після застосування однієї з обраних методик ви помітите, наскільки легко стало карапузові зображати і знаходити образи, і з якою впевненістю він тепер розповідає вивчений віршик. Згодом дитина буде підсвідомо створювати собі образи вже без рухів і малювання – в розумі, і заучування будь-якого тексту напам’ять буде даватися йому з легкістю!