Нещодавнє дослідження, опубліковане в Journal of Health Communication, проливає світло на те, як інфлюенсери соціальних мереж формують розмови про психічне здоров’я в Інтернеті, особливо серед студентів. Дослідники використали теорію соціального навчання, поведінкову модель 1970-х років, щоб проаналізувати відео 88 користувачів YouTube із понад 5000 передплатників, визначивши конкретні комунікаційні тактики, які стимулюють залучення користувачів. Результати показують, що вплив ЗМІ визначається не тільки тим, що вони говорять, а й тим, як вони це говорять.
Масштаби YouTube і психічне здоров’я
Охоплення YouTube незаперечне. Станом на 2025 рік це другий за відвідуваністю веб-сайт у світі після Google, з 2,7 мільярдами користувачів щомісяця та майже загальним проникненням серед онлайн-аудиторії. Це робить його важливою платформою для зміцнення психічного здоров’я, оскільки дослідження показують, що 20% підлітків, які шукають інформацію про депресію, звертаються до YouTube. Дослідження також підтверджують ефективність платформи в підвищенні обізнаності про психічне здоров’я серед підлітків.
Дослідження, опубліковане в Journal of Health Communication, класифікує впливових осіб за кількістю підписників від «мега-впливових» (понад 1 мільйон підписників) до «нано-впливових» (1000–5000). Дивно, але дослідження показують, що мікроінфлюенсери (5 000-100 000 підписників) часто мають більш переконливі повідомлення, ніж ті, хто має величезну аудиторію. Це свідчить про те, що автентичність і визнання важливіші за просту популярність.
Як теорія соціального навчання пояснює вплив
Теорія соціального навчання, розроблена Альбертом Бандурою, передбачає, що люди навчаються, спостерігаючи за іншими. Це означає, що моделювання, імітація та підкріплення є ключовими факторами зміни поведінки. Дослідження YouTube використовувало цю структуру для визначення комунікаційних стратегій, які підвищують залучення користувачів, зокрема кількість коментарів. Найефективніші підходи включали:
- Розвивайте соціальну присутність: стимулюйте пряму взаємодію та зміцнюйте зв’язки.
- Ідентифікація групи: Співпраця з визнаними організаціями психічного здоров’я.
- Захоплюючі наративи: Використання історій, щоб зробити вміст зрозумілим і таким, що запам’ятовується.
Хоча також обговорювалися надання емоційної підтримки та спілкування, дослідження не виявило прямого зв’язку з вищими коментарями.
Ризики та можливості
Хоча YouTube може бути цінним ресурсом, деякі експерти попереджають про можливі негативні наслідки. У звіті Informatics за 2023 рік було виявлено, що молоді люди, які регулярно переглядають контент YouTube, ризикують розвинути нездорові парасоціальні стосунки з творцями, що може посилити почуття самотності, тривоги та депресії. Однак у цьому ж звіті визнається потенціал YouTube щодо позитивного впливу завдяки наявним ресурсам.
Досяжність платформи — це палка з двома кінцями: вона може як посилювати шкідливі тенденції, так і ефективно сприяти добробуту.
Зрештою, зростаюча залежність від YouTube для отримання інформації про психічне здоров’я підкреслює зростаючу роль ЗМІ у формуванні сприйняття молодими людьми. Щоб максимізувати позитивний вплив, впливові особи повинні надавати пріоритет автентичній взаємодії, міцним партнерствам і переконливій розповіді.






























